Wat is een huisstijl?
Wat is het belang van een goede huisstijl? Een huisstijl (of Corporate Identity) is de identiteit van een organisatie / bedrijf. Het is de eigenheid, personaliteit die in alle uitingen wordt toegepast. Zowel offline als online, zowel visueel als auditief. Alle regels en richtlijnen voor het implementeren van de huistijl worden in een huisstijlhandboek vastgelegd. Van visitekaartjes, over briefpapier, tot powerpoint-template, email-signature, brochures, website…kortom alle mogelijke communicatiedragers.
Waarom is een huisstijl nodig?
De belangrijkste rededen om een goede huisstijl te hebben zijn:
- Versterken naamsbekendheid
- Maximale herkenbaarheid
- Imago
- Uitdragen van de kernwaarden
- Differentiator t.a.v de concurrentie
- Identificatie van eigen medewerkers met bedrijf/merk
“In communicatie is 1 +1 = 3. Het geheel is m.a.w meer dan de som van zijn delen. Zorg dus steeds voor een consistente toepassing.“
Hoe komt een huisstijl tot stand?
Om tot een goede, breed gedragen, huisstijl te komen is het belangrijk onderstaande stappen te doorlopen.
- Draagvlak creëren : alvorens te starten is er eerst een “GO” nodig
Overtuig in eerste instantie zaakvoerder en/of hogere directie. - Visie : bepalen van visie en strategie. Wat moet de huisstijl uitdragen
Betrokkenheid van topmanagement, zaakvoerder is hierbij een absolute noodzaak. - Visuele weergave : Woordmerk, beeldmerk, kleurgebruik, typographie, pay-off/slogan, stijlelementen, foto/videografie en geluid
Een verdere toelichting en infographic volgt nog hieronder. - Implementatie : lancering van de huisstijl, creëren van draagvlak bij alle medewerkers
Vertrek hierbij vanuit de ‘Why’. Een goede huisstijl dient zichzelf te verkopen. - Evaluatie : Stel nu en dan de vraag in welke mate je huisstijl nog voldoende ‘future proof’ is.
Uit welke elementen bestaat een goede huisstijl?
Hieronder een overzicht van de verschillende elementen waaruit een huisstijl bestaat.
- Logo : woordmerk en beeldmerk
Het woordmerk is het logo. Het beeldmerk, vaak ook embleem genoemd, is een symbool, denk bijvoorbeeld aan de ster van Mercedes, de schelp van Shell. - Slogan of Pay-off
Dit is in een korte verwoording waar je bedrijf, merk voor staat. Voor Audi is dit bijvoorbeeld “Vorsprung durch Technik”. Voor Nike “Just do it” - Kleurgebruik (primaire en secundaire kleuren)
Over kleur valt heel wat te vertellen. Kleuren zijn immers een ‘trigger’ voor emoties. Zo bijvoorbeeld is rood een warm kleur dat staat voor opwinding, energie, passie, actie, verlangen. Denk aan Coca-Cola. Hun brandcolour is rood, een weldoordachte keuze.

- Typografie
Ook de gekozen typografie bepaalt mee je identiteit. Een lettertype kan zakelijk, speels of nog zoveel meer zijn. De site fonts.google.com is in dit kader zeer zeker een bezoekje waard. Ook fontsinuse.com levert inspiratie op. - Stijlelementen
Als vijfde zijn er kenmerkende vormen, zoals o.a de strepen van Adidas, stijlelementen die eveneens bijdragen tot maximale herkenbaarheid. - Video- en fotografie
In onze sterk gedigitaliseerde wereld kunnen ook de wijze van video en fotografie voor een onderscheidend vermogen zorgen. Zwart/wit gebruiken, een filter toepassen, vanuit een bepaald perspectief shooten… Deutsche Bank is hier een voorbeeld van. - Geluid
Als laatste hebben we geluid. Vele merken hebben ook een audiologo, ook wel soundlogo genoemd. Sonic branding is het principe waarbij aan het visuele binnen de huisstijl ook een auditief deel wordt toegevoegd. Breed inzetbaar, van wachtmuziekje voor de telefoon over radio / TV spot tot ringtone toe. Coolblue maakt hier veelvuldig gebruik van.

Waarop focussen in tijden van digitale transformatie?
De wereld is inmiddels sterk gedigitalisseerd. Het internet blijft maar groeien. De internetlivestats laten u in realtime de continue groei zijn. Bij het bepalen van bijvoorbeeld een lettertype is het dan ook primordiaal er zeker van te zijn dat er ook een goede leesbaarheid is op alle digitale dragers. Verder is het uitermate belangrijk om naast alle offline visuele elementen, ook aandacht te schenken aan alle audiovisuele elemenent. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een goede video-intro en -outro. Meer en meer, ligt ook een auditieve herkenbaarheid binnen éénieders handbereik. Geluid is immers eveneens een superkrachtig medium om herkenbaarheid te creëren.
Besluit
De wereld staat niet stil. Net zoals zoveel andere zaken dient ook je huisstijl evolutief te zijn. Nu en dan je huisstijl in vraag stellen is dan ook een absolute noodzaak. Hou hierbij rekening met alle hierboven vermelde elementen.
Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.