Wat is een hashtag?
Hashtags helpen om je boodschap via social media kanalen beter te verspreiden. Je profiel en content wordt door het gebruik van hashtags makkelijker vindbaar. Ook zorgen ze voor interactie, engament en een breder bereik. In deze blog willen we je vooral wegwijs maken in de wereld van de hashtags. ‘Waarvoor dienen ze?’, ‘Hoe hashtags gebruiken?’, ‘Waarom ze gebruiken?’, ‘Welke hashtags gebruiken?’ en last but not least ‘Hoeveel hashtags gebruiken?’
Waarvoor dienen hashtags?
Hashtags (#) zijn een manier om social media content te verbinden met een specifiek onderwerp, een specifiek evenement, een thema of een gesprek. Hashtags zorgen m.a.w voor verbinding, connectie. Daar waar ze oorspronkelijk binnen Twitter gebruikt werden om gesprekken over een bepaald onderwerp te bundelen, zijn ze op vandaag een stuk breder inzetbaar. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook bij andere social media kanalen zoals o.a Facebook, Instagram en Linkedin gebruikt worden.
Hoe hashtags gebruiken?
Hashtags zijn eenvoudig te gebruiken. Ze kunnen bestaan uit : Letters, Cijfers, Underscores (_) en bij Instagram ook Emoji’s. Let wel alle woorden moeten aaneengeschreven worden. Er mogen dus geen spaties tussen de woorden komen te staan. Underscores kunnen dan weer wel. Om de leesbaarheid te verhogen kan het soms ook zinvol zijn hoofdletters te gebruiken. ‘#TerugNaarSchool’ kan dus perfect. Speciale tekens zoals ‘?’;’%’,’&’,’+’… werken niet. Deze worden gezien als spatie waardoor dus enkel het eerste woord net na de hashtag van waarde is. Het gebruik van cijfers kan dan weer wel.
Waarom hashtags gebruiken?
Hashtags zijn binnen social media alomtegenwoordig. En niet toevallig. Het gebruik van hashtags biedt heel wat voordelen. Hieronder een korte opsomming.
- Vergroot het organisch bereik van je posts
- Versterkt je merk (branding)
- Maakt het volgen van conversaties, bedrijven… makkelijk
- Detecteert sentiment/trends
- Toont de mate van betrokkenheid/engagement
- Laat efficiëntere opzoekingen toe
- Zorgt voor hogere Click Through Rates (CTR)
- Laat humor toe
- Vereenvoudigt communicatie
- Kan breed ingezet worden
Welke hashtags gebruiken?

Om hashtags te vinden die specifiek zijn voor uw bedrijf, organisatie, merk, branche en doelgroep, is het raadzaam eerst wat opzoekingswerk te doen. Hieronder een kort stappenplan om tot een hashtaglijst te komen
- Begin met het maken van een social media concurrentieanalyse. Verzamel informatie over uw concurrenten en relevante influencers.
- Maak gebruik van sites zoals bijvoorbeeld RiteTag voor het vinden van de juiste hashtags voor Twitter en Instagram. Ook Hashtagify.me biedt hiertoe hulp. Voor Twitter zelf is er Twitonomy.
- Maak gebruik van social media monitoring tools zoals Hootsuite of andere naar opvolging en bijsturing toe.
Hoeveel hashtags gebruiken?
Hoewel hashtags op verschillende social media kanalen kunnen gebruikt worden is het aantal te gebruiken hashtags afhankelijk van kanaal tot kanaal. Zo biedt Instagram je bijvoorbeeld de mogelijkheid 30 hashtags toe te voegen. In onderstaande tabel een kort overzicht van het aan te raden aantal hashtags per social media kanaal.

Besluit
De juiste keuze hashtags speelt een belangrijk rol in je social media strategie. Ga daarom niet over één nacht ijs. Definieer voor jezelf/organisatie een aantal relevante hashtags in functie van de doelgroep die je wenst te bereiken. Bepaal tevens op welke social media kanalen je primair wenst actief te zijn. Maak voor het opvolgen van je gedefinieerde hashtags gebruik van social media tools. Tot slot : ‘Te is nooit goed’. Overdrijf dus niet in het aantal hashtags.
Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.