Social Media : anno 2021

Social Media : anno 2021

Leestijd: 3 minuten

In Nederland werd recent voor de 10de maal op rij het Nationaal Social Media Onderzoek van Newcom gehouden.
Wat blijkt? We zijn met zijn allen meer gebruik gaan maken van social media. In de lente wordt voor Vlaanderen ook de nieuwe Imec digimeter 2020 verwacht. Door Covid 19 zijn we massaal thuis beginnen werken. We dienden verplicht maximaal samen te werken gebruik makende van de talrijke digitale tools die op vandaag in grote aantallen aanwezig zijn. Video-calls via Teams, Zoom, Google Meet, ,…noem maar op. Eveneens waren er de diverse online webinars en de talrijke werkgroepen die via o.a Whasapp Business, Facebook Business en andere opgericht werden…Kortom : de verdere digitalisering was meer dan ooit overal zichtbaar aanwezig. Ongetwijfeld zal Corona ook in Vlaanderen een zichtbare impact hebben op het gebruik van social media. Maar welke social media kanalen kiezen? Welke KPI’s gebruiken en hoe best je resultaten meten in 2021? Vandaar deze blog : “Social Media : anno 2021”.

Welk social media kanaal kiezen?

Een eenvoudige vraag maar het antwoord is ietwat complexer. Algemeen komt het er natuurlijk op neer aanwezig te zijn op de social media kanalen die door jouw doelgroep het meest gebruikt worden. Maar welke doelgroep zit op welk kanaal? Eens je dit weet kun je segementeren en buyer persona’s gaan aanmaken. Hieronder, afkomstig uit het Newcom Nationaal Social Media Onderzoek 2020, een overzichtstabel per leeftijdscategorie voor Nederland. Voor Vlaanderen is er dus de Imec digimeter 2020 die in de lente verwacht wordt. De cijfers voor 2019 zijn in mijn blog “Hoe digitaal is Vlaanderen” terug te vinden.

Bron : Newcom – Nationaal Social Media Onderzoek 2020

Hoe bijhouden welk social media kanalen het succesvolst zijn?

De Social Media metrics volgen de Customer Journey flow. Ook hier is in grote lijnen het ‘See-Think-Do-Care’ model van kracht. Gartner ziet onderstaande flow met per fase binnen de funnel de mogelijks te volgen KPI’s.

  • Awareness (exposure)  : het aantal visits, views, volgers, fans, subscribers
  • Influence :  het aantal likes, mentions, influencers, referrals
  • Engagement : clicks, retweets, shares, replies, comments, posts,…
  • Fulfillment : orders/sales, sign ups, content downloads, webinar-deelnemers, watches/listens, leads generation forms
  • Support : Vragen, aanbevelingen
  • Loyalty : terugkerende vistits, ambassadeurs,…
Bron : Gartner

Hoe je resultaten meten?

Ook hier geldt meten is weten. Het allerbelangrijkste is en blijft meetbare relevante KPI’s definiëren en deze continu opvolgen zodat daar waar nodig, ifv de results, kan bijgestuurd worden. Naar het opvolgen van de resultaten toe kan dit individueel per kanaal, eigenhandig in een xls-file maar gelukkig bestaan er ook diverse social media tools die toelaten alle kanalen in één overzicht te beheren. We hebben het dan over tools zoals Hootsuite, Buffer, Coosto, Later, Obi4one, Sprout Social… Er is dus een meer dan ruime keuze en ifv je wensen is het dus zeer zeker zinvol te kijken welke tool het best je behoefte invult.

Besluit

Social media is here to stay! Op alle kanalen aanwezig  zijn is echter weinig zinvol. Bepaal ifv je doelgroep daarom duidelijk op voorhand op welke social media kanalen je wenst in te zetten, maak een contentkalender, bepaal je KPI’s en hou nauwgezet je resultaten bij. Werk zeker ook binnen je social media met call2actions. “Download mijn e-book”, “Tag a friend”, “Registreer  je voor onze nieuwsbrief”. “Vraag een gratis staal aan”, “Bekijk onze video”,  “Schrijf u in voor onze webinar”, “Share, Like, Comment”,… Kortom zet binnen de Customer Journey alle nodige stappen om de funnel te doorlopen en finaal tot ‘Sales’ te komen. Finaal is het hierom te doen.

Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.

4/5 - (1 vote)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Open chat
1
Hallo,
hoe kan ik je helpen?