We besteden heel wat tijd aan social media. In het huidige digitale tijdperk is de aanwezigheid van uw bedrijf/organisatie op social media dan ook een must geworden. Welke zijn echter de belangrijkste kanalen en hoe bepaal je op welk kanaal aanwezig te zijn? Wat dien je te posten/te schrijven? Hoe kom je tot een goede contentplanning? Welke strategie dien je hiertoe te volgen? Hoe zorg je voor automatische distributie/verspreiding en hoe kun je al je accounts op één centrale plaats beheren? In deze Marketing blog update “Social media in drie stappen” willen we vooral een plan van aanpak meegeven.
Stap 1 : Op welke social media kanalen aanwezig zijn en hoe bepalen?
Social media zijn voor je marketing en communicatie onmisbaar geworden. Heel wat bedrijven doen dan ook wel ‘iets’ met Facebook, Instagram, LinkedIn…Echter ook hier geldt het spreekwoord “Bezint eer ge begint”. Op alle social media kanalen even actief aanwezig zijn is immers onbegonnen werk. Belangrijk is dus een keuze te maken in functie van de doelgroep die je wenst te bereiken. Focus vervolgens op een aantal primaire kanalen en zorg bij de overige nauwkeurig geselecteerde secundaire kanalen voor een basis online aanwezigheid. Laatstgenoemde kan op eenvoudige wijze via automatische contentverspreiding. Voor een wereldwijde topdown van meest gebruikte kanalen verwijs ik naar een vorige blog. Een, van het onderzoeksbureau Newcom afkomstig, overzicht betreffende welk platform in te zetten i.f.v leeftijdscategorie vind je hieronder terug. (De getoonde percentages hebben betrekking op de totale steekproef.)

Stap 2 : Wat dien je te posten/schrijven?
Eens je de keuze gemaakt hebt van primaire en secundaire kanalen is het uitermate belangrijk een strategie te hebben naar het schrijven van content toe. Een eenvoudige contentstrategie die zijn strepen al verdiend heeft is het 3H model van Google. Het 3H-model bestaat uit drie verschillende soorten content : Hero, Hub en Hygiëne of Help. Alle drie worden ze gedurende het ganse jaar ingezet. Ieder soort heeft zijn eigen doel, doelgroep en frequentie.
- Hero : Commerciële inspirerende content, gelinkt aan je Marketingcampagne
- Hub : Reguliere, boeiende content die voor engagement zorgt
- Hygiëne of Help : legt uit, helpt, attendeert…
Binnen het 3H model is het zeer zeker bij de H van Hygiëne of Help zinvol in te haken op wat er die dag actueel is of zal zijn. Feestdagen, themadagen keren immers jaarlijks terug. Maak hiertoe gebruik van een inhaakkalender. Voor België wordt deze bijvoorbeeld aangeboden door Kingfichermarketing. Een afbeelding voor de maand september kun je hieronder terugvinden.

Stap 3 : Hoe al je social media accounts centraal beheren?
Nu je weet op welke kanalen in te zetten is het belangrijk een eenvoudige manier te vinden om al je social media accounts te beheren. De meest efficiënte manier hiertoe is gebruik te maken van tools zoals ‘Hootsuite’ en ‘Buffer’. Beide hebben zowel een gratis als betalende versie. Bij de gratis versie is het mogelijk om een beperkt aantal social media profielen, zijnde drie, toe te voegen. Voor deze drie profielen kan je dan op gestructureerde wijze content/berichten inplannen of onmiddellijk posten. De gecreëerde content wordt dan vervolgens automatisch gedistribueerd en geplaatst. Om de mate van succes te meten zijn er bepaalde ‘metrics’ beschikbaar. Hieronder een voorbeeld van een via Hootsuite aangemaakt kort berichtje ter promotie van deze blog. De gebruikte foto is afkomstig van de geïntegreerde ‘free to use media library’. Ook is er een uiterst handige beeldeditor.

Besluit
Social media is binnen Marketing één van de vele mogelijks in te zetten kanalen. Zoals altijd is het de bedoeling om je boodschap via het juiste kanaal naar het juiste publiek te communiceren. Kies om die reden een aantal primaire en secundaire kanalen in functie van je doelgroep die je wenst te bereiken. Zorg voor een actieve aanwezigheid op de primaire kanalen en zorg via automatische contentverspreiding voor een basic aanwezigheid op de secundaire. Kies een goede contentstrategie en maak een jaar contentplanning op. Hou hierbij op voorhand rekening met mogelijke inhaakmomenten, meet je resultaten en stuur daar waar nodig bij.
Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.