Social Media strategie

Hoe zet je een goede social media strategie op?

Leestijd: 3 minuten

Social Media is vandaag de dag niet meer weg te denken. De keuze uit het aantal social media kanalen is dan ook bijzonder groot. Op welke kanalen kun je best inzetten, hoe zet je een goede social media strategie in 8 stappen op ? Welke keuzes dien je te maken en hoe kun je dit alles beheren?

Welke zijn wereldwijd de meest gebruikte social media kanalen?

Social media strategie

Een goede social media strategie in 8 stappen

  • Stap 1 : Bepaal je doelen
    • Zet, in lijn met de bedrijfsdoelstellingen, SMART targets op. Meet wat de results zijn en stuur bij. Het SMART principe staat voor ‘Specifiek’, ‘Meetbaar’, ‘Acceptabel’, ‘Realistisch’ en ‘Tijdsgebonden’.
    • Bepaal op voorhand welke KPI’s je zult hanteren
Social Media strategie
  • Stap 2 : Leer zoveel mogelijk van je ‘audience’
    • Creëer personas om dan gebaseerd op je personas specifieke content in lijn met de fase van de Customer Journey aan te bieden. Voor het creëren van je personas kun je gebruik maken van gratis templates.
    • Verzamel data. Ga niet uit van veronderstellingen maar baseer je op echte data.
  • Stap 3 : Ken je concurrent
    • Maak een concurrentieannalyse. Wat doen ze goed, wat doen ze slecht? Op welke kanalen zijn ze aanwezig, op welke niet? Kortom maak een SWOT-analyse.
    • Doe aan Social Media listening. Weet wat ze over je zeggen. Diverse betalende en gratis tools zijn hiertoe beschikbaar. Op zoek naar een gratis tool? Check bijvoorbeeld socialmention.com of boardreader.com.
  • Stap 4 : Doe een social media audit
    Welke inspanningen lever je op welke kanalen? Wat hebben je inspanningen tot op heden opgeleverd? Welke kanalen werken, welke niet? Waar zit mijn doelpubliek? Wat werkt op welk kanaal en wat werkt niet? Een handig hulpmiddel is de ‘conversation prism 5.0’ van Brian Solis & JESS3.
Social media strategie
  • Stap 5 : Verbeter je relevante bestaande profielen en maak daar waar nodig nieuwe accounts aan. Bepaal duidelijk op voorhand welke kanalen je zal gebruiken voor wat. Voor tutorials kan dit bijvoorbeeld Instagram stories zijn, voor customer service Twitter, voor referenties Pinterest…Schrijf een Mission statement per kanaal.
  • Stap 6 : Zoek inspiratie
    Natuurlijk is het de bedoeling uniek te zijn. Dit neemt echter niet weg dat je uit andere sectoren inspiratie kan ophalen.
    • Social Media succes verhalen
    • Award winning campagnes
    • Je favoriete merk
    • Vraag het aan je volgers
  • Stap 7 : Maak een social media kalander
    • Maak een duidelijk tijdsschema
    • Bepaal de juiste contentmix
  • Stap 8 : Meet je resultaten en stuur bij

Hoe alles managen?

Eens je je strategie bepaald hebt, de keuze van je kanalen geselecteerd hebt en je contentplanning rond is dien je nog alles te kunnen managen. De enige goede manier om tot een goed, overzichtelijk beheer te komen is gebruik te maken van hiertoe specifiek ontwikkelde software, en dit voor alle aspecten van je social media. Een aantal voorbeelden zijn Hootsuite, SEMrush, Buffer…

Besluit

Aanwezig zijn op social media is een must. We gaan slapen en/of opstaan met onze smartphone in de hand. Ook bij ons. Om als merk geloofwaardig en betrouwbaar te zijn is totaal niet aanwezig zijn al lang geen optie meer. Je dient echter niet op alle kanalen aanwezig te zijn, maak bewuste keuzes en biedt op het juiste moment via het juiste kanaal de juiste content aan.

Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.

4/5 - (1 vote)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Open chat
1
Hallo,
hoe kan ik je helpen?