Vandaag de dag, meer dan ooit tevoren, dient content-marketing centraal te staan in je marketing aanpak. Content raakt immers elk aspect van je marketingmix, content is m.a.w werkelijk overal. Wat houdt content marketing dan juist in? Heel wat verschillende definities kunnen gegeven worden. De ene al wat beter dan de andere. Allen hebben ze een gemene deler: telkens komt het er op neer dat content-marketing gericht is op het werven en behouden van klanten. De strategie die hierbij gehanteerd wordt is het delen van relevante content op de juiste plaats, op het juiste moment.
‘Create value for you audience first then you can extract value‘
Wat zijn de voordelen van content-marketing?
- Doelgroep gefocust, specifieke content voor je “audience”
- Duurzaam, blijvende impact
- Vindbaarheid op het internet (SEO)
- Geloofwaardigheid en vertrouwen
- Meetbaarheid
- Kostenefficiëntie
- Thought leadership
- Captatie van waardevolle leads
- Aangroei mailinglijst/database
- Brand awareness
Het content marketing proces

Hoe kom je tot goede content?
De moeilijkste en belangrijkste vraag blijft natuurlijk hoe je tot goede relevante content komt waarmee je je onderscheidt van de concurrentie.
“De belangrijkste reden waarom veel bedrijven de mist in gaan met content-marketing, is dat ze geen keuzes maken. Ze doen wat anderen ook doen. In dat geval kun je er beter mee stoppen. Want op die manier word je nooit relevant en onderscheidend genoeg. Om succesvol te worden met content-marketing, moet je keuzes maken.” Aan het woord is Joe Pulizzi. spreker, schrijver en expert op het vlak van content marketing. Joe Pulizzi’s 6-stappen model biedt ons een bijzonder goede methodologie om content marketing succesvol in te zetten. Hieronder een korte toelichting alsook zijn presentatie.

- Sweet spot : Zoek een ‘sweet spot’. De ‘sweet spot’ is de intersectie tussen de kennis/vaardigheid van je organisatie en de passie of pijnpunten van je audience, doelpubliek.
- Content tilt : wat/welk item, welke visie, strategie kan gebruikt worden om voldoende onderscheidend te zijn?
- Building the base : het effectief schrijven van de content.
- Kies één contentype
- Eén hoofdplatform
- Zorg voor consistente publicatie
- Doe dit gedurende lange periode
- Harvesting audience : focus op het aantal “subscribers”. Werk zoveel als mogelijk met eigen kanalen, zorg er m.a.w voor dat je zo weinig mogelijk afhankelijk bent van derde partijen.
- Diversification : start met één platform, ga pas daarna voor diversificatie
- Monetization : je opgebouwde audience, een waardevolle database waarbinnen verkoop kan plaats vinden.
Besluit
Wat er ook van zij, het aanbieden van relevante content is cruciaal geworden. Door te informeren, antwoorden te bieden en inzichten te geven zorg je voor engagement en binding. Ga je eigen weg, breng je eigen verhaal maar zorg bovenal voor het opbouwen of verder aangroeien van je audience.
Net zoals ‘Videomarketing’ heeft ook ‘Content-marketing’ een duidelijke link met de ‘Customer Journey’ en de ‘Buyer Persona’s’. Allen dragen ze tot slot bij tot hetzelfde doel.
Vond je dit artikel interessant, laat het dan zeker weten. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet mij te contacteren.