Wat is een Buyer Persona. Een Buyer Persona is een volledig uitgetekend profiel van een bepaald type klant. Een Buyer Persona omvat een cluster van klanten die overkoepelend ook een naam en gezicht heeft. Elke Buyer Persona staat dus voor een cluster van klanten met een bepaalde typering. De insteek hierbij is de mens en zijn persoonlijkheid. Bij het creëren van Buyer Persona’s gebeurt de segmentering dus op basis van andere factoren dan de traditionele demografische en socio-economische. Buyer Persona’s vinden hun oorsprong in de B2B wereld maar inmiddels spreekt men, binnen B2C, ook al over Customer Persona’s en, binnen de wereld van HR, ook al over Candidate Persona’s.
Wat is het nut van een Buyer Persona?

Weten wat je klant wil is de basis van elke marketingstrategie.
Door te vertrekken vanuit de mens en zijn persoonlijkheid :
- krijg je een beter inzicht in hun belevingswereld
- ga je klantgerichter denken
- breng je je doelgroep meer tot leven
- verkrijg je een hogere conversie
- krijg je een makkelijkere afstemming tussen Marketing en Sales
- vergroot en verbeter je je focus naar bijvoorbeeld je contentplanning en campagnes toe
- …….
Hoe maak je een Buyer Persona?
Het maken van buyer persona’s is een niet te onderschatten proces. Doe dit niet alleen maar ga hiervoor aan de slag met overige teamleden. Op het internet zijn verschillende templates terug te vinden die je hierbij zeker kunnen helpen. Volgende elementen komen hierbij meestal aan bod : persoonlijk en zakelijk profiel, achtergrond, levensstijl, pijnpunten/frustraties, uitdagingen/doelstellingen, motivaties, normen & waarden, inspiratiebronnen,…..
Hoeveel Buyer Persona’s heb je nodig?

Het aantal Buyer Persona’s is afhankelijk van de business waarin je zit. Meestal zijn het er een 3 tot vijftal maar het kunnen er ook meer of minder zijn. Belangrijk is het aantal te beperken in functie van de relevantie. Overdrijf dus zeker niet.
Op zoek naar inspiratie?
Wil je een aantal voorbeelden van Buyer Persona’s neem dan een kijkje binnen mijn Pinterest profiel, selecteer de pin ‘Persona’ of neem een kijkje op de blog van Alexa.

Vond je dit artikel interessant, laat het dan zeker weten. Heb je andere Marketing- onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet mij te contacteren.