Eerder hadden we het al over ‘Customer Centricity’, het centraal plaatsen van de klant over de complete ‘Customer Journey’. In dit kader kwam ook het ‘See – Think – Do – Care’ model reeds aan bod. Vandaag de dag switchen we probleemloos tussen off- en online. Welk kanaal we ook gebruiken, telkens verwachten we een ‘seamless experience’ voor elk van de ‘touchpoints’, i.e contactpunten. Een omnichannel strategie waarbij alle kanalen perfect op elkaar afgestemd zijn is wat de consument verwacht. In deze blog focussen we even op het online luik, zo bieden we o.a een antwoord op de vraag “Welke zijn de belangrijkste kanalen voor een Digitale Marketing strategie?”
Wat zijn de voornaamste voordelen van een Digilale Marketing strategie?
- Verhoogde ‘Customer Experience’
Segmentering en targeting zorgen voor gerichte communicatie. De hieruit voortvloeiende meer persoonlijke aanpak zorgt voor een verhoogde ‘Customer Experience’ (CX), een lagere kost per contact en een hoger conversie. - 100% meetbaar
Diverse metrics laten toe na te gaan wat het succes van elk van de digitale kanalen is. Wat van bij communicatie ‘above the line’, denk aan radio, billboard, print… moeilijk kan gezegd worden. - Uitermate flexibel
In functie van de resultaten kan snel en eenvoudig bijgestuurd/geoptimaliseerd worden.
Welke zijn de belangrijkste kanalen voor een Digitale Marketing strategie?

Een Digitale Marketing strategie bestaat uit verschillende componenten. Hieronder een kort overzicht van de meest belangrijke, inclusief advies, hoofdzakelijk afkomstig van Talkwalker.
- SEO & contentmarketing
- Ga voor ‘Position zero’ binnen Google
- Maak content voor elk van de fases binnen the ‘journey’
De site answerthepublic.com is hierbij een handig hulpmiddel.
- Doe aan co-branding
- Social Media
- Bouw communities
- Investeer in micro-influencers, check hun account via hypeauditor.com
- Digitale Advertising
- Ga voor contextuele, keyword driven targeting
- Investeer in Video-Marketing
- Experimenteer met ‘Programmatic Audio’
- Email Marketing
- Design ‘Mobile friendly’ emails
- Laat ook op je emails interactie toe
- Authenticeer je emails (bij vermoeden veelvuldig in SPAM)
- Affiliate Marketing
- Werk samen met affiliates
- Online public relations
- Creëer een digitaal netwerk voor backlinks, social media vermeldingen en betere SEO resultaten
- Nieuwe technologieën
- Internet of Things (IoT) : vb push-notificaties via geofencing targeting
- Augmented Reality and Virtual Reality (AR/VR)
- Conversational Artificial Intelligence (AI) : digitale assistenten & chatbots

Besluit
Denk in termen van omnichannel. Zorg voor een seamless experience tussen off- en online en bedenk hoe je Digitale Marketing strategie binnen elk van de touchpoints binnen je Customer Journey tot een verhoogde CX en dus verhoogde conversie kan leiden.
We eindigen met wat inzichten van Todd Grosman, CEO Talkwalker: “Storytelling en creativiteit blijven de meest essentiële marketingcompetenties. Aangezien video in 2020 voor het merendeel van alle online content zal verantwoordelijk zijn, doen marketeers er verstandig aan hier voldoende gewicht aan te geven. Om de toekomst veilig te stellen, moeten marketeers ook een goed inzicht hebben in alle data. Het vermogen om relevante verhalen te vertellen met behulp van data en inzichten zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Tot slot dienen Marketeers ook de mogelijkheid te hebben om op basis van authenticiteit en betrokkenheid ‘influencers’ te identificeren.”
Tip : Het Linkedin Learning Platform biedt heel wat interessante info. Ook heel wat nieuwe technologieën worden toegelicht.
Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.