Nieuwsbrief

11 tips voor een goede nieuwsbrief

Leestijd: 3 minuten

Eerder hadden we het al over emailmarketing. Belangrijk om weten hierbij is dat, op vandaag, de helft van de gebruikers zijn mails via smartphone consulteert. Voor de leeftijdscategorie 25 tot 34 communiceert Adobe zelfs 90%. Onmiddellijk opvallen is dus meer dan ooit de boodschap. Hieronder 11 tips voor een goede nieuwsbrief.

Waarop letten bij een nieuwsbrief? 11 concrete tips!

  • Bepaal duidelijk op voorhand het doel van je nieuwsbrief. Link deze aan de fase van de Customer Journey. Wat wil je dat je lezer doet? Werk met een duidelijke ‘Call-to-action (CTA)’. Gebruik hiertoe een visueel attractieve ‘button’.
  • Denk goed na over je onderwerpregel. Zorg voor tekst die triggert, aanspreekt, urgentie creëert en schrijf in de actieve vorm. Gebruik geen hoofdletters, emojis kunnen wel en zouden zelf voor een stijging van de ‘open rate’ tot 56% kunnen zorgen.
  • Val onmiddellijk met de deur in huis maar hou je onderwerpregel kort. Op mobiele toestellen is slechts een beperkt aantal tekens zichtbaar. Zorg er daarom zeker voor dat je nieuwsbrief ‘Mobilefriendly’ is.
  • Gebruik een persoonlijk emailadres als afzender. Je ‘open rate’ zal stukken hoger liggen. Gebruik zeker geen noreply-adres.
  • Zorg voor personalisatie, niet enkel binnen je mail maar ook binnen je onderwerpregel. Maak geen valse beloftes, zorg dat de inhoud in lijn met je onderwerpregel ligt.
  • Maak gebruik van gepersonaliseerde templates. Zorg voor herkenbaarheid maar overdrijf niet, ga hierbij eerder subtiel te werk maar blijf bovenal in lijn met je huisstijlregels
  • Maak in je onderwerpregel gebruik van cijfers. Cijfers kunnen verwijzen naar tijdswinst (3 x zo snel), het aantal resterende dagen tot het vervallen van bijvoorbeeld een promotie (Nog 2 dagen…), het behalen van een beter resultaat (2 keer zoveel leads..) of simpelweg het aantal tips die je binnen je nieuwsbrief meegeeft.
Preview text
  • Schrijf zelf je previewtekst (snippet). Een previewtekst is een kort stukje tekst dat tegelijk met de onderwerpregel in je inbox verschijnt. Het is een ondersteunende tekst t.a.v je onderwerp. Deze wordt automatisch gegenereerd maar beter is deze zelf te schrijven. Hou het kort, +/- 85 tekens, maak geen korte samenvatting maar kies voor teasende copy.
  • Maak gebruik van video. Enkel al het vermelden van het woord ‘Video’ in je onderwerpregel zou al voor een betere ‘open rate’ zorgen. Laat het afspelen van je video niet automatisch starten en laat standaard je video afspelen binnen je nieuwsbrief zelf (embedded). Nog niet overtuigd? Wat cijfermateriaal is terug te vinden onder mijn videomarketing blog.
  • Meet je resultaten. Check zeker je ‘Open rate’. Je ‘Open rate’ is het percentage dat je nieuwsbrief geopend heeft. Gemiddeld gezien, over alle sectoren heen, is dit ongeveer 20%. (20,81%). Nog relevanter is je ‘Click-Through rate (CTR)’ (gemiddeld 2.43 %), deze heeft duidelijk aan in welke mate je lezerspubliek in je content geïnteresseerd is, en je ‘Conversion rate’, hoeveel lezers de door u gewenste actie afgerond hebben. Overige zinvolle KPI’s zijn de ‘Unsubscribe rate’ (welk percentage schrijft zich uit) en de ‘Bounce rate’ (welk percentage heeft je mail niet ontvangen).
  • Denk op voorhand na over het tijdstip van vesturen. Doe dit niet op maandag en ook niet midden in de nacht. Het beste moment om te versturen is dinsdag, woensdag of donderdag en volgens cijfers van mailchimp om 14h. Samengevat kunnen we stellen ergens midden in de week en rond het midden van de dag. M.a.w ‘Mid-week, Mid-day’.

Besluit

Een nieuwsbrief start met het bepalen van je doel en het schrijven van een goede onderwerpregel en previewtekst. Test er een aantal uit en kijk aan de hand van de resultaten welke best werken. Experimenteer zeer zeker met de integratie van video. Denk na over het tijdstip van versturen en zorg er vanzelfsprekend ook voor dat je GDPR compliant bent. Hou tevens ook de technologische evoluties in de gaten en blijf er bovenal voor zorgen dat wat je schrijft en wat je communiceert naar je doelgroep toe relevant is. Hou, tot slot, je KPI’s in de gaten en stuur bij.

Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.

5/5 - (1 vote)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Open chat
1
Hallo,
hoe kan ik je helpen?