Retargeting

Vijf vormen van retargeting

Leestijd: 4 minuten

Eerder hadden we het ook al over retargeting. Retargeting is een manier om potentiële klanten ertoe te bewegen je website opnieuw te bezoeken. Via retargeting ga je dus, door gebruik te maken van cookies, via gerichte advertenties, eerdere bezoekers van je site opnieuw proberen naar je site te krijgen. In deze blog bespreken we kort vijf vormen van retargeting.

Hoe werkt retargeting?

Retargeting

1. Een bezoeker landt op uw website
2. De bezoeker verlaat uiteindelijk uw site zonder iets te kopen, je white-paper te downloaden, je contactformulier in te vullen…Kortom zonder één van je vooropgestelde doelen voltooid te hebben.
3. Iets later, terwijl de bezoeker een andere online actie uitvoert, wordt hij via een beeld, tekst of video-retargetingadvertentie opnieuw met je site geconfronteerd.
4. Door op de advertentie te klikken komt de gebruiker terug op uw website waar hij/zij hopelijk nu wel één van je vooropgesteld doelen voltooid. Dit kan door het aanbieden van bijvoorbeeld een speciale aanbieding.

Wat zijn de voordelen van retargeting?

Gemiddeld converteert slechts 2% van uw websitebezoekers. Remarketing gaat achter die andere 98% aan. Onderzoek toont aan dat het inzetten van retargeted advertenties de kans op conversie tot 70% verhoogt . Overige voordelen zijn zoals reeds in een vorige blog vermeld : personalisatie, hogere conversie, grotere merkbekendheid en betere ‘insights’.

Vijf vormen van retargeting

  • I. Site retargeting
    Met deze methode ‘retarget’ u personen met advertenties die op andere websites dan die van u verschijnen.Hou er rekening mee dat er meerdere manieren zijn om uw retarget advertenties te ‘personaliseren’ en te ‘contextualiseren’. Zo kun je bijvoorbeeld een extra kortingscode meegeven of je advertentie uitsluitend binnen een welbepaalde context laten zien. Je kunt dus voor het opstellen van retargeting advertenties zowel vertrekken van bezoekers die je eigen site  bezocht  hebben als van bezoekers die op concurrerende sites geweest zijn.
Retargeting
  • II. Social Media retargeting
    Social media retargeting is grotendeels hetzelfde als site retargeting, maar in dit geval is de locatie van de advertenties beperkt tot social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram. Ook deze advertenties volgen grotendeels een gepersonaliseerde retargetingtechniek.  Zo kunnen binnen de advertenties die getoond worden automatisch producten opgenomen worden die een gebruiker eerder bekeken heeft.
  • III. Video retargeting
    Video retargeting is een andere retargetingtechniek die zeker te overwegen valt. Basisvereiste is natuurlijk het hebben van een Youtubube of soortgelijke account en het produceren van videocontent. Eens ze vervolgens een video van u leuk gevonden, gedeeld  hebben , zich op uw kanaal hebben geabonneerd, comments gegeven hebben,… is ook hier retargeting mogelijk. Een video retargeting advertentie kan dan bijvoorbeeld een TrueView Instream video-advertentie zijn , een Invideo Overlay advertentie (480 x 70 pixels) onderaan, een Standaard Displayadvertentie (300 x 250 pixels) naast de video, een Bumperadvertentie van 6 sec die voor, tijdens of na de video getoond wordt of, gelijkend aan SEA, een advertentie boven de Youtube zoekresultaten.
Retargeting
  • IV. Retargeting met Google Ads
    Deze vorm is enkel beschikbaar voor zij die Google Ads gebruiken. Deze vorm van retargeting richt zich tot  gebruikers die eerder op uw website zijn geweest zonder te converteren en vervolgens hun zoektocht op Google verderzetten. Ten eerste kunt u beslissen om te bieden op nieuwe zoekwoorden en deze nieuwe advertenties alleen weer te geven aan zij die uw site bezocht hebben. Ook is het mogelijk op bredere zoekwoorden in te zetten. Een andere methode  is uw CPC-budget verhogen voor de advertenties die getoond worden aan personen die uw site bezocht hebben.  Door uw bod te verhogen, verhoogt u immers de kans dat uw advertentie op een betere / hogere positie komt te staan. Gezien  het hier om gebruikers gaat die eerder interesse in uw site getoond hebben kan het zinvol zijn uw ietwat meer geld te investeren en zo de kans op conversie te verhogen.
  • V. Web pushnotificaties
    Tot slot zijn er de web pushnotificaties. Web pushnotificaties zijn eenvoudig in te stellen en bieden  enorme retargetingmogelijkheden. Zodra een gebruiker akkoord gaat met het versturen van uw pushmeldingen, kunt u deze op basis van zo’n beetje alles retargeten. Heeft een gebruiker uw site bezocht en wens je  hem op de hoogte te brengen van je nieuwe blog, de nieuwe klerencollectie binnen je webshop, een specifieke promo… In plaats van advertenties op andere websites te laten zien, heeft u hier de mogelijkheid onmiddelllijk een pushmelding te sturen. Wanneer er dan op geklikt wordt, komen ze rechtstreeks op uw site terecht.
Retargeting

Besluit

De juiste boodschap aan de juiste mensen, ongeacht waar ze zich online bevinden is steeds het finale doel. Retargeting kan hierbij een belangrijke rol spelen. Het is een uitstekend middel om je conversie te verhogen maar overdrijf echter  niet. Te is immers nooit goed . Bij overkill bestaat zelfs het risico een negatieve beeldvorming te krijgen. Hou er tot slot zeker rekening mee dat  retargeting steeds als deel van een totale online strategie binnen de ‘Customer journey’ (het See-Think-Do-Care -model) dient gezien te worden.

Customer Journey

Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.

5/5 - (1 vote)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Open chat
1
Hallo,
hoe kan ik je helpen?