In de vorige blog, ‘Email Marketing : waarop letten?’ hebben we aangegeven dat er een aantal contactmomenten nodig zijn alvorens bezoekers overgaan tot conversie. Het is dus zeker geen slecht idee om bezoekers die op je site waren en misschien wel effectief interesse hebben in wat je te bieden hebt, probeert terug te halen. Vandaar deze blog : ‘Wat is retargeting?’ Zowel online als offline zit de kracht van de boodschap immers steeds in de herhaling. Op dit principe is retargeting gebaseerd. Door middel van retargeting kan je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderen.
Werkt retargeting?
Ja, retargeting werkt zeker. Volgens onderzoek converteert slechts 2 à 3% van de bezoekers. Het loont dus zeker om via retargeting de 97 à 98% die je site verlaten hebben terug te lokken. Volgens studies zou retargeting je kans op conversie met maar liefst 70% verhogen.
Zie ook mijn Pinterest retargeting bord.
Hoe werkt retargeting?
Remarketing werkt door het plaatsen van ‘cookies’ en ‘pixels’. Vergelijk het met iemand die een soort van “tracking code” met je meegeeft waardoor bij het winkelen in een winkelcentrum perfect getraceerd kan worden welk traject werd afgelegd, welke winkels bezocht werden, welke afdeling binnen de winkel, ….Onderstaande afbeelding afkomstig van ‘ReTargeter’ geeft je een duidelijk voorstelling. De ‘retargeting ads’ worden opgestart na het verlaten van je site, binnen onderstaande flow is dit dus net na de pijl.

Belangrijkste voordelen van remarketing?
- Gepersonaliseerde advertenties: je kan de bezoekers van je site categoriseren op basis van hun gedrag. Via de hierboven vermelde ‘tracking code’ weet je immers welke rubriek ze binnen je site bezocht hebben. Vergeleken met een fysieke winkel weet je dus in welke producten ze het meest interesse getoond hebben. Op basis van deze info kan je dus gepersonaliseerde online advertenties aanmaken.
- Hogere conversie: het gepersonaliseerd adverteren zal enerzijds je marketingbudget ten goede komen, anderzijds, en nog belangrijker, werd duidelijk bewezen dat retargeting, het opnieuw bereiken van je eerdere sitebezoeker, resulteert in veel hogere conversiepercentages.
- Grotere merkbekendheid: elke zaakvoerder weet hoe belangrijk merkbekendheid is. Dagdagelijks worden we geconfronteerd met een enorm grote hoeveelheid merknamen. Het repetitief brengen van relevante online advertenties draagt positief bij tot de merkbekendheid en dus ook de “Top of mind awareness”
- Verbeterd inzicht : via de op deze manier verzamelde data krijg je een beter inzicht van zij die je site bezoeken. Voor nieuwe campagnes, landingpagina’s,… zijn de opgedane inzichten zeer zeker een meerwaarde.
Hoe starten?
Duidelijk is dat retargeting heel wat voordelen te bieden heeft. Cruciaal hierbij is het goed opzetten van de retargeting campagne. Zeker dient bijvoorbeeld vermeden te worden dat de frequentie te hoog is en de getoonde online ads hierdoor juist storend overkomen. Retargeting is m.a.w specialistenwerk. Werk daarom altijd samen met een gespecialiseerd online buro. Kies bij voorkeur voor een online bureau dat eveneens “Google Partner” is. Extra reden hiertoe is de aankondiging van Google om binnen twee jaar tijd te stoppen met het aanvaarden van third party cookies en zoals in het artikel gemeld: “Google is goed voor de helft van de markt. Als zij iets veranderen, verandert de hele markt.”
Vond je dit artikel interessant, laat het dan zeker weten. Heb je andere Marketing- onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet mij te contacteren.