Onbekend is onbemind. Gemiddeld zijn mensen pas bereid om iets bij je te kopen na het zevende contactmoment. Je wil er daarom voor zorgen dat je je doelgroep meerdere keren kunt bereiken. Een contactmoment kan van alles zijn : social media, site, advertentie, beurs, email… noem maar op. In deze blog “Email Marketing: waarop letten?“ leggen we de focus op de mogelijke contactmomenten per mail.
Waarom de focus op email marketing?
Het grote voordeel van email marketing is dat je enerzijds je eigen email lijst opbouwt & beheert en anderzijds niet afhankelijk bent van derde partijen voor het brengen van je boodschap. Eens je je eigen emaillijst (distributielijst) hebt kun je deze gebruiken voor het versturen van aanbiedingen en relevante boodschappen. Ook kan via een ‘autoresponder’ een automatische mailflow opgezet worden.
Bij het gebruik van derde partijen om je boodschap te verspreiden, zal bij het niet “boosten” ervan, de verspreiding heel wat beperkter blijven. Algoritmes regelen dit. Afhankelijk van de grote van het bedrijf spreekt men bijvoorbeeld voor Facebook van ongeveer 5,5%. Slechts 5,5% ziet dan je boodschap.
Hoe emailadressen verzamelen?
Om emailadressen te verzamelen zijn er diverse mogelijkheden. Belangrijkste is echter dat je boodschap verleidt, je dient m.a.w na te denken waarmee je je doelgroep echt blij maakt. Dit kunnen verschillende zaken zijn : denk aan een whitepaper die kan gedownload worden, aan een waardebon, een video, een e-book, een gratis adviesgesprek, een gratis webinar, een quiz….. Ook het intekenen op een nieuwsbrief/e-Zine behoort tot de mogelijkheden. Naar conversie toe zal laatstgenoemde, gezien het massa-aanbod vandaag, wel beduidend lager liggen. Zeer zeker binnen een B2C omgeving, waar particulieren dagdagelijks veelvuldig met de vraag “Meld je aan voor onze nieuwbrief” geconfronteerd worden.
Hoe verkoop ik mijn boodschap?
Laat direct zien wat je te bieden hebt. De lezer dient namelijk onmiddellijk te weten te komen wat voor hem belangrijk kan zijn. Het ‘What’s in it for me’ principe. Zet dus zeker je gratis aanbod + de call-to-action boven de ‘fold’, boven de vouw. Beperk het aantal gegevens dat je opvraagt, hoe meer gegevens je opvraagt hoe minder de kans op conversie. Heb je toch extra gegevens nodig, vergeet dan de in mijn vorige blog vermelde geruststellende boodschap niet. In principe volstaan de velden “Naam” en “e-mail”. Hiermee heb je voldoende. Ook is het, gezien we meer aandacht hebben voor onafgemaakte taken dan voor afgemaakte taken (Bluma Zeigarnik), aan te raden het invulformulier pas weer te geven nadat op de Call-to-action button, bijvoorbeeld de “Aanvragen” button, geklikt wordt.
“Never forget social media is for reach, but email is for revenue” – Bryen Eisenberg
Wat met de GDPR wetgeving?
Vandaag is voor digitale commumincatie zoals bijvoorbeeld het versturen van nieuwsbrieven een opt-in nodig. Bij een opt-in heeft de eigenaar van e-mailadres uitdrukkelijk zijn toestemming gemaild te worden. Sinds de recent gewijzigde GDPR wetgeving, zijnde de “Wet op de Privacy” is dit verplicht. Om te vermijden dat er binnen de distributielijst niet al te veel verkeerde of niet geïnteresseerde adressen komen te staan kan ook met een dubbele opt-in gewerkt worden. Veelal dient dan via een klik op een unieke link binnen een activatiemail de inschrijving nogmaals bevestigd te worden.
Welke email software gebruiken?
Wat email-software betreft is er een enorm aanbod op de markt. FlexMail, MailBlue, Mailchimp, Sendinblue, ActiveCampaign, Campaign Monitor….noem maar op. Het allerbelangrijkste is voor professionele software te kiezen. Op die manier ben je er zeker van dat je gecapteerde data veilig en versleuteld wordt opgeslaan. Je bent bovendien onmiddellijk GDPR compliant. Je hoeft je m.a.w geen zorgen te maken over de verplichte uitschrijflink en de hierboven vermelde obligate opt-in. Handig om weten is dat een aantal partijen ook gratis al heel wat mogelijkheden bieden. Zo bijvoorbeeld MailChimp. Binnen hun site geven ze aan dat het gebruik van een database tot 2.000 contacten kosteloos is. Ook mag je tot 10.000 emails per maand verzenden. Als enige compensatie zet MailChimp zijn logo onderaan jouw mail. Ook bij Sendinblue kan je met 300 emails/dag gratis van start, anderen zoals bijvoorbeeld het Belgische Flexmail voorzien dan weer een gratis proefperiode. Zich goed informeren is dus zeker de boodschap, maar ongetwijfeld is voor zij die met WordPress werken, het voor handen zijn van een plugin een meerwaarde. Zo beschikt Mailchimp over de MC4WP plugin.

Toemaatje : 11 concrete tips!
- Gebruik een persoonlijk e-mailadres, geen ‘info@’
- Toon via foto wie je bent
- Wek in je onderwerp nieuwsgierigheid op
- Breng je boodschap via het vertellen van een verhaal, doe maw aan storrytelling
- Laat binnen je template je branding/merkidentiteit niet al te veel primeren, ga voor subtiliteit
- Gebruik binnen je mail naast tekst ook beeld/video
- Ga voor één doel per mail
- Incentiveer anderen, maak gebruik van het “Tell a friend” principe
- Eindig altijd met een CTA (Call-To-Action)
- Zorg bij invulformulieren steeds voor een visuele voortgangsbalk
- Vergeet niet je resultaten e meten en daar waar nodig bij te sturen
Vond je dit artikel interessant, laat het dan zeker weten. Heb je andere Marketing- onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet mij te contacteren.