Verbeter je online rendement

Verbeter je online rendement!

Leestijd: 4 minuten

Het internet groeit aan een hels tempo maar onze tijd, 24 h per dag, blijft gelijk. We zijn verslaafd geworden aan urgentie en directe behoeftbevrediging. Volgens een onderzoek van Microsoft hebben internet gebruikers tegenwoordig een lagere aandachtsspanne dan een goudvis. Een goudvis houdt maximaal 9 seconden zijn aandacht erbij, terwijl een mens na 8 seconden afhaakt? Om die reden hebben we er, zeer zeker binnen onze site, alle baat bij voldoende aandacht te schenken aan de usability, zijnde de gebruiksvriendelijkheid. Verbeter je online rendement. Hieronder alvast 5 direct bruikbare tips.

Tip 1 : “Cut the crap” : Limiteer het aantal boodschappen

Het brengen van te veel boodschappen heeft een negatieve impact op de resultaten. Essentieel is direct de aandacht en interesse van je bezoeker te wekken. Vertel daarom niet aan je bezoeker wie je bent, maar wat ze aan je hebben. Ook hier geldt het principe ‘What’s in it for me’? Gebruik hiervoor rijke, korte, relevante teksten. Doe dit op je homepage “above the fold”, dit is boven de vouw.  Val dus onmiddellijk met de deur in huis. Gebruik hiertoe beeld en tekst, video of een mix. Kijk wat best werkt maar zorg er bovenal voor dat je de aandacht van je bezoeker verdient. Je hebt 2,6 seconden!

Verbeter je online rendement - Beperk het aantal boodschappen

Tip 2 : Beperk het aantal call-2-action-buttons

Een website is in de meeste gevallen een Marketingmiddel die postitief dient bij te dragen tot de winst van een bedrijf. Zet daarom je belangrijkste call-2action-buttons in een contrasterende kleur, zorg dat ze opvallen en herhaal ze onderaan of maak ze “sticky”. Ze blijven dan staan terwijl je naar beneden scrollt. Denk er ook aan prioriteiten te bepalen. Ongetwijfeld zijn niet alle call-2-action buttons even belangrijk. Om die reden is het ten zeerste aan te bevelen de meest belangrijke call-2-action buttons prominenter aanwezig te laten zijn alsook het aantal te beperken. Immers, hoe meer opties, hoe minder kans dat de bezoeker op de button klikt die jij het liefst wil.

Verbeter je online rendement. Beperk het aantal call-2-actions. Werk met contrasterende kleuren.

Tip 3 : Voorzie een eerste stap van interactie

Binnen de Customer Journey en het “See, Think, Do, Care” traject is het zeker zinvol om al een eerste stap van interactie te voorzien. Dit kan bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief/eZine zijn. Beperk het aantal velden die dienen ingevuld te worden, heb je meerdere verplichte velden nodig, plaats dan onder bepaalde een geruststellende boodschap. Meerdere velden kunnen bijvoorbeeld nodig zijn voor de opmaak van een offerte. Bij het veld “Tel/GSM” kun je dan bijvoorbeeld tussen haakjes, cursief, iets kleiner de volgende zin plaatsen : “We contacteren u enkel bij vragen voor het opmaken van uw offerte.”

Tip 4 : Zorg voor een eigen identiteit

Geen stockfoto’s maar eigen foto’s genieten de voorkeur. Ook al bestaan er tal van rechtenvrije beelden die via verschillende sites beschikbaar zijn, toch is het, binnen een professionele bedrijfssite naar het creëren van een eigen identiteit toe, beter om te werken met eigen beeldmateriaal. Het nadeel van stock-beelden is dat ze vaak de persoonlijkheid uit je website halen. Stock-beelden kunnen door iedereen gebruikt worden. Wil je werken met een professione fotograaf, laat hem dan een document tekenen waarbij hij afstand doet van zijn rechten. Zo zullen de beelden onbeperkt in tijd en ruimte bruikbaar zijn.

Tip 5 : Gebruik Yip & Yanneke taal

Wijs je bezoekers duidelijk de weg. Zeg gebruikers duidelijk wat ze moeten doen. Gebruik hiertoe korte zinnen en eenvoudige taal. Begeleid je bezoeker naar de call-2-action button die voor jou het belangrijkste is. Zoals hierboven reeds vermeld, werk met een contrasterend kleur. Tip : trek nog meer de aandacht met een visual cue, onder de vorm van bijvoorbeeld een pijltje.
Op onderstaand beeld zie je duidelijk het effect weergegeven via een headmap.

Verbeter je online rendement. Trek nog meer aandacht met een visual cue.

Dit zijn maar een aantal tips. Wens je jezelf verder in de “Usability” van je site te verdiepen dan is de “Material Design Guide” van Google een echte aanrader.  Google heeft immers de beste webdesigners en gedragswetenschappers in dienst, via de data die ze verzamelen weten ze natuurlijk ook wat best werkt. Gebruik dus zeker hun kennis om je site verder te optimaliseren. Zorg er zeker ook voor dat je website responsive is, hij dient zich maw automatisch aan te passen aan de schermgroote van de gebruiker. ‘Mobile first’ is al lang de regel geworden. Je site testen kan eenvoudig : klik hier.

Tot slot, vergeet zeker ook niet de resultaten van je site te meten. Ook hier geldt : Meten is weten. Maak hiertoe gebruik van Google Analytics. Daar waar Google Search Console er vooral is om de techniciteit van je site te verbeteren is Google Analytics de tool bij uitstek om het verkeer op je website gedetailleerd op te volgen. Beide tools zijn gratis. Het eerste wat je, binnen Google Analytics, best kan doen is je doelen bepalen. Hoeveel % van de bezoekers die op de intekenpagina van mijn nieuwsbrief gekomen zijn hebben finaal ingetekend? Idem voor offertepagina en andere… Ben je hierin nog een leek of wens je bij te scholen, verbeter je online rendement met de gratis online cursussen van de “Google Analytics Academy

Vond je dit artikel interessant, laat het dan zeker weten. Heb je andere Marketing- onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet mij te contacteren.

5/5 - (1 vote)

1 reactie op “Verbeter je online rendement!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Open chat
1
Hallo,
hoe kan ik je helpen?