eBook & eZine

Hoe een eBook maken?

Leestijd: 3 minuten

In deze blog zullen we het hebben over eBooks. Hoe een eBook maken? Hoe een 3D mockup creëren? Waar je eBook promoten? Hoe een cover aanmaken? Hoe een ‘Page Flip’ genereren alsook hoe call-to-actions en video’s integreren. Lets’s get started.

Wat is een eBook?

Op de vraag: “Wat is een eBook?” is een heel kort antwoord mogelijk. Een eBook is de elektronische versie van een traditioneel papieren boek. Een eBook wordt gedownload en kan op eender welke digitale drager pc, laptop, smartphone,tablet…noem maar op, gelezen worden. De grootste differentiators tav een gewoon boek zijn de mogelijkheden inzake multimedia (integratie video, podcast..), CTA en KPI-meetinstrumenten. Kortom de integratie van technologische innovaties ten dienste van zowel de lezer als de uitgever. Hieronder de belangrijkste voordelen op een rijtje.  

  • Digitale distributie
  • Geïntegreerde video’s, podcast’s
  • Klimaatvriendelijk
  • Meteen beschikbaar
  • Lage prijs
  • Integratie van call-2-action buttons
  • Makkelijk meetbaar

Hoe maak je een eBook?

Een eBook kun je met heel wat verschillende programma’s maken. Ook met Word, PowerPoint of Keynotes. Belangrijk hierbij is finaal te komen tot een makkelijk downloadbaar formaat zoals bijvoorbeeld pdf. Ook kan je eBooks maken met programma’s zoals bijvoorbeeld Canva. Het door te lopen proces is steeds gelijkaardig. Telkens kies je een bestaand sjabloon of, beter nog, je maakt een eigen sjabloon waarbinnen ook je logo en huisstijlkleuren verwerkt zitten. Vervolgens kijk je om beeld, tekst en overige audiovisuele elementen toe te voegen. Ietwat oefen en klaar is kees. Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk het aanbieden van relevante content. Wat heb je te vertellen?

Tip : Ga binnen Canva naar “US letters” en selecteer een template reeds bestaande uit meerdere pagina’s. Naar opstart opmaak toe is dit misschien wel de meest eenvoudige werkwijze.

Alvorens te starten met het maken van een eBook is het aan te raden jezelf eerst een aantal vragen te stellen. Ook hier geldt :”Bezint eer ge begint”.

  • Wie is mijn doelgroep? Tot wie richt ik mij?
  • Wat wil ik met mijn eBook bereiken?
  • Waarom zou men mijn eBook downloaden/lezen?
  • Wat wil ik dat ze na het lezen van mijn eBook doen?

Hoe promoot je een eBook?

Nu je je eBook gemaakt hebt is het zaak hem te promoten. Ongetwijfeld wil je een ‘catchy’ cover laten zien. Ook hier zijn diverse mogelijkheden, zowel betalende als niet betalende. Hieronder twee voorbeelden : de linkse gemaakt met ‘Canva’ en ‘DIY Book Covers’, de andere gemaakt met ‘Canva’ en ‘Adazing.com’. Voor het overige is het vooral zaak op alle digitale kanalen aanwezig te zijn en je boek te promoten. Vanzelfsprekend je eigen site maar ook een aantal ander Social Media kanalen. Focus je op de kanalen waar ook je doelpubliek actief op is.

eBook

Wat met SEO?

Veelal heeft een eBook tot belangrijkste doel het opbouwen van een audience, je wil immers minimaal een voornaam en emailadres capteren. Los hiervan wil je natuurlijk ook je autoriteit binnen zoekmachines zoals Google verder opbouwen, we dienen dus zeker ook na te gaan hoe een eBook mee kan helpen aan het verder opbouwen van je autoriteit. Voor zij die met WordPress werken is het daarom belangrijk je pdf ook op te laden als media-bestand, vergeet wel niet ook de metainfo toe te voegen.

“Tip : Ontdek onderstaand Demo E-Zine. Het bevat een aantal call-to-actions alsook een geintegreerde video. Voor de opmaak werd met Canva gewerkt, de gebruikte ‘Page Flip’ tool is van ‘Yumpu”. Enjoy!

eZine

Besluit

Het maken van een eBook is niet zo heel moeilijk, diverse gratis tools zijn beschikbaar : zowel voor het voorstellen van je eBook in 3D als het genereren van een “Page Flip” versie. Het integreren van video’s en call-to-actions bieden tav een papieren boek zeer zeker een meerwaarde. Het allerbelangrijkste blijft vanzelfsprekend het aanbieden van relevante content. Alles valt of staat met de content die je te bieden hebt.

Vond je dit artikel interessant? Een 5-sterren rating wordt ten zeerste gewaardeerd. Heb je andere Marketing-onderwerpen die je graag in mijn blog zou zien verschijnen aarzel dan niet deze door te geven.

5/5 - (1 vote)

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
1
Hallo,
hoe kan ik je helpen?